.




















19 september 2010.

zijn (Zorg)TOPPERS, vrijwillig èn professioneel onontbeerlijk.



Enkele facetten van ´zelfredzaamheid´ inleveren heb ik zolang mogelijk uitgesteld. Maar toch, er komt een dag dat het niet meer verantwoord is zelfstandig transfers te maken.
Het progressieve verloop van mijn proces maakt dat ik in december 2009 een kennismakingsgesprek vraag met Zorgtoppers als thuiszorgorganisatie.
Dit mede op advies van mijn ergotherapeut die het nastreven van ´beter mee verlegen dan om verlegen ´ blijft benadrukken. Immers in het ALSproces zijn er meerdere momenten dat je moet ervaren dat de spieren die gister nog wel ´werkten´ , vandaag ´niet meer werken zoals ze zouden moeten werken ´.

Na een weekendje stoeien, met een zeer dierbare ´vrijwilliger´, toch een oplossing te willen vinden mn zelfredzaamheid te kunnen handhaven, is 10 september 2010 de dag dat ik een mailtje heb gezonden aan Zorgtoppers met het verzoek tot hulp bij het maken van transfers. In deze fase is dat nu nog van rolstoel naar bed en vanuit bed weer in de rolstoel. In de rolstoel kan ik me nog aardig redden. Binnen een week moest ik constateren dat het zelfstandig de noodzakelijke transfers maken te groot risico wordt.
In de periode december 2009 tot 10 september 2010 heb met regelmaat Zorgtoppers geïnformeerd over het verloop van mijn proces. In die contacten kon ik gelukkig aangeven ´´ nog ff niet inroosteren´´.En dan komt de dag dat je om hulp moet vragen. Dan worden mijn verwachtingen èn de missie van Zorgtoppers, meer dan waar. Ik kan binnen een week ingeroosterd worden. 2x per dag hulp bij het naar bed gaan en uit bed komen. Het werken met mensen is wederzijds, de medewerkers van Zorgtoppers zijn TOPmensen die in het zorgplan rekening houden met de mens in en als zorgvrager.

Er wordt, binnen de wet en regelgeving, rekening gehouden met individuele wensen.
PERFECT en ik denk BIJZONDER in de tijd van personele tekorten in de zorgsector.

Samen met Zorgtoppers wordt de aanvraag voor een CIZ indicatiestelling ingevuld en aangevraagd. Binnen 5 werkdagen heb ik een indicatiestelling besluit van CIZ. Dit mede dank zij de medewerking en onderbouwing van mijn aanvraag bij het Ciz.

In mijn werkzame jaren riep ik bij coördinatie van projecten …´Het venijn zit in de kop. Wanneer de start goed is voorbereid mag je vertrouwen hebben in het gehele proces op weg naar het eindresultaat´. en dat heb ik met deze voorspoedige start van de zorgverlening , voor meer dan 100% met Zorgtoppers aan mn bed.

en ......

Door het huidige hooglaagbed in een hoek in de woonkamer te plaatsen is het nog slechts één transfer welke gemaakt moet worden om in- of  uitbed te komen. Het wakker worden in de woonkamer geeft wel een déjavu van de tijd dat ik op kamers woonde. Met het bizarre verschil dat dat in de jaren ´70 een SUPER gevoel van vrijheid en ruimte tot persoonlijke ontwikkeling gaf...... en nu , 2010, een must is, daar de fysieke beperkingen me de vrijheid in mobiliteit en zelfredzaamheid ontneemt.