.




















19 maart 2010.

Het ´schoolplein´ had ik eerder moeten laten aanleggen. Veel meer bewegingsruimte en geen beperking meer van randjes en tuinaarde waar ik op of  in kan ´rijden´. Ik heb van de week heerlijk met de ochtendzon mee kunnen ´draaien´. Ik heb nu echt vanaf  09.00 uuur tot en met zonsondergang de mogelijkheid in de zon te zitten. HEERLIJK. De planten die de bestratingswerkzaamheden overleeft hebben staan inmiddels volop in knop. Het ziekteproces gaat zn gangetje. Het hooglaag bed is een uitkomst nu het opstaan vanuit lager dan ca 70 cm zithoogte echt een probleem is. Het liggen op een bed is opzich minder ´aangenaam´ aan het worden . Het draaien in bed gaat moeizamer, lukt nog wel, maar kost veel energie en ´denkwerk´ voordat ik lig zoals ik wil liggen. Door krachtverlies in de linkerflank vraagt het gaan zitten vanuit lighouding, en blijven zitten, op de rand van het bed de eerste energie van de dag. Het krachtverlies in de handen is dagelijks merkbaar. Ik ben echt onhandig aan het worden. Wanneer ik iets pak, zijn er dagen dat het eerst een paar keer valt voordat het op de plaats van bestemming komt. Het steeds meer atrofiëren van de beide duimmuizen maakt me met het sluiten van een jas, ritssluiting, vastmaken van een knoop, pakken van een papiertje van een vlak oppervlak, vasthouden van een koffiekop (glas met wijn), op- en aantrekken van een broek, hanteren van een wattenstokje, omdraaien van de sleutel, sokken aan- en omhoog trekken, broekpijp naar beneden terkken, schoenen aantrekken, iets will schrijven etc etc etc  ONHANDIG.  Ik heb nu maar schoenen gekocht welke het niet strikken camoufleren met klitteband. Het klitteband is dan te verwijderen met een ´knijptangtje´.  Dat tangetje  is ook een PERFECT hulpmiddel om het kraantje van het ´aangesloten´ wijnpak te activeren.  Het tangetje ligt sinds vorige week in de koelkastdeur. oh, oh .....De transfer van elektrische rolstoel naar scootmobiel gaat nog, maar ik ben wel HEEL BLIJ dat de nieuwe combisroltoel deze week door het WMOloket is geakkordeerd en besteld is. Met een levertijd van 5 tot 6 weken kan ik na de Paasdagen met mn nieuwe ´speeltje´ van A naar B. Eind van deze maand zal de eerste betaling van mn vervroegde pensioenrechten een feit worden. Het kraken en piepen van de staopstoel lijkt echt verleden tijd. Wat het verstellen van 2 stelbouten samen met een beetje talkpoeder al niet kan doen. Jammer van alle negatieve energie die het heeft gekost om tot deze ´simpele´oplossing te komen.
Het mauscript vordert. Het kost wel veel tijd. Ik vind het steeds leuker er een ´´glossy´´ uitagve van te gaan maken. Hoewel, ik heb geen budget van 4 ton, zoals ´onze Gerda´.
Het volop in knop staan van de planten en bomen, het lente - gedrag van de vogels maakt dat het nu toch LENTE gaat worden .